Meštrović u Gliptoteci (6. veljače 2016. godine)

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

Na izložbi "Skulptura i nagost – tjelesnost i erotika u djelima Ivana Meštrovića" u Gliptoteci HAZU u Zagreb mogu se vidjeti vrlo različiti Meštrovićevi radovi, iznenađujuće različiti prvenstveno po kvaliteti.

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

Vide se utjecaji raznih težnji: simetričnost i izduženost secesije, nervoza i bolesna, uglata ružnoća tijela nastala vjerojatno pod bečkim utjecajem s početka 20. stoljeća, ali i rodinovski naturalizam.

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

Što je to tako čudno u tjelesnosti s obzirom da je fascinacija oblikom tijela evolucijska zadatost? Jednako kao što prepoznajemo sićušne razlike u izgledu lica, evolucijski smo predodređeni i da nas tijelo zanima, a tjelesno uzbuđuje i uznemiruje.

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

Fascinacija tijelom i njegova umjetnička reprezentacija postoji valjda otkad smo postali ljudi - willendorfska Venera stara je tridesetak tisuća godina.

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

Nietzscheov poludjeli prorok Zaratustra kaže: "Više je razuma u tvom tijelu nego u tvojoj najboljoj mudrosti."

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

Na zapadu tijelo uglavnom smatramo "posudom za duh" i zato ga se ponekad i sramimo, smatramo da je ono "niže" od duha koji u njemu obitava. Posebno je takav stav čest u kršćanstvu.

Tijelo vaše hram je Duha Svetoga koji je u vama, koga imate od Boga, te niste svoji.

1. Korinćanima

Zaratustra od toga poludi.

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

Naravno da Meštrović nije prikazivao golotinju zbog "boli" ili nekakve "veličine koja nadilazi puko tjelesno", barem ne isključivo. Naravno da su ga ženske stražnjice interesirale iz "evolucijskih" razloga - na ovoj se izložbi to odlično vidi iz nekoliko crteža na kojima detaljno planira pozu s obzirom na izgled stražnjice koju ta poza proizvodi.

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

Ipak, čak i kad prikazujemo tijelo prvenstveno zbog erotskih razloga, naravno da možemo načiniti izvrsnu umjetnost. Pravo je pitanje može li se kreirati nešto što je konstrukcija nad evolucijskom zadatosti i opsesijom, nešto što nije puka reprodukcija karnalnog (to bi vjerojatno bila pornografija, premda je granica komplicirana - odmah pomislim na ludog Egona Schielea).

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

Moram priznati da sam s izložbe otišao zbunjen. Umjesto o Meštroviću, stalno sam razmišljao o Branislavu Deškoviću i njegovim psima.

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

Koliko su samo Deškovićevi psi živi! Ne kažem da je Meštrović loš, samo kažem da mi u svemu tome nedostaje života.

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

Razmišljao sam o ljudima koje smatramo velikim i kako se dogodilo da ih počnemo smatrati velikim, da postanu vrijednosti koje više nitko ne propituje.

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

S takvim sam razmišljanjima otišao na web stranice Hrvatske enciklopedije Leksikografskog zavoda "Miroslav Krleža" i upisao nekoliko imena živućih znanstvenika čiju aktivnost i "veličinu" poznajem iz prve ruke. Smrznuo sam se kad sam vidio šta su o njima nadrobili. Smrznuo sam se zapravo kad sam saznao da se u enciklopediji uopće nalaze.

Izložba, Meštrović, Gliptoteka HAZU

OK, zločest sam prema Meštroviću koji naravno pripada u sve enciklopedije, ali svejedno ... Izložba je otvorena do 26. veljače. Ulaznica: 10 kn.

<< Lice iz križaljke O Galileu za "Treći element" >>

Zadnji put osvježeno 6. veljače 2016. godine