Podcaster na Marsu, epizoda 43, 6. listopada 2024.
Dvadeset devetog rujna objavio sam na svom YouTube kanalu, s kojeg neki i slušaju ove podcaste, malu anketu, a ticala se sadržaja
epizoda koje se slušateljima najviše dopadaju. Tema znanosti u društvenom kontekstu i korupcija znanosti dobila je pet glasova, kao
i tema obrazovanja i propasti obrazovanja u Hrvatskoj i šire. Haiku poezija dobila je četiri glasa, a bolest i smrt, rak, bolnice
i zdravstveni sustav u Hrvatskoj tri glasa. Domoljublje i narod, politika u Hrvata je tema koje je dobila dva glasa. Bilo je, dakle,
sveukupno devetnaest glasova, ni malo, a svakako ni mnogo, no o tome već dugo ne razbijam previše glavu. Popularnost ne znači danas
puno niti je ikad značila. Popularni zapravo nemaju svoj glas, oni postoje više kao točka prepoznavanja oko koje se okupljaju oni
kojima sam glas i riječ i nisu važni toliko kao površna identifikacija.
Pa opet, bilo bi sigurno pogrešno reći da autor piše ne misleći nimalo o svojoj publici. Takvo bi pisanje bilo uglavnom potpuno
apsurdan čin, iako cijeli život provodimo u apsurdu, ali kad god djelujemo, djelujemo uglavnom zato da pripitomimo pomalo taj
grandiozni apsurd življenja, pa i ako se samo zavaravamo i tješimo da ga pripitomljavamo. Ernest Becker u „Nijekanju smrti“ piše da je
Autor je paradoksalno biće. Ako želi reći nešto istinito ili barem nešto što smatra istinitim i važnim, onda to mora učiniti bez autocenzure i ne razmišljajući o publici. On to često radi i usprkos svojoj publici jer istina ne ovisi o reakcijama publike, kao ni ono što svatko od nas duboko u sebi osjeća kao istinito, vrijedno ili lijepo. Ipak, govoriti i stvarati, snimati i pisati, ne bi imalo previše smisla bez publike, ma kako mala ona bila. Benhardov Reger iz „Starih majstora“ kaže:
Regera, tj. Bernharda, treba uvijek čitati oprezno. Uostalom i sam je Bernhard na nekoliko mjesta u svojim zapisima dao dobre
savjete u vezi s tim.
Autor, barem onaj koji je svjestan svoje pozicije i koji piše iz poticaja koji zadire dublje od puke potrebe da se dopadne publici,
stvara, dakle, uvijek između krajnosti – ekstrema potpune osamljenosti i ekstrema pisanja za i zbog publike, zbog uvažavanja ili
pljeska. Oba ekstrema poništavaju autorstvo.
Negdje 2013. godine imao sam namjeru napisati roman koji do danas nisam napisao, a vjerojatno ni neću. Trebala je to biti priča o
ljubavi kao spasu ili barem utjesi od apsurda bivanja, o bračnom paru znanstvenika koji odlazi na Mars s ciljem da pripremi prvu bazu,
uspostavi mikro-atmosferu i generatore kisika, vode i energije te biljke koje bi stvarale kisik i bile hrana za kasnije naseljenika.
Dok oni tako izolirani mukotrpno rade na Marsu i svakodnevno komuniciraju sa svojim kolegama i političarima sa Zemlje, zlokobna se
sjena nadvija nad njihovim rodnim planetom. Posvuda izniču poludjeli diktatori kojima narod kliče, more mržnje se izlijeva odnekud
iz podzemlja, zgrada, s ekrana, a sve to završava tako da devedesetak postotaka ljudske populacije izgine u nuklearnom ratu koji je
trajao svega dva dana. Sve su veze bračnog para znanstvenika s majčicom Zemljom prekinute, a nema se više ni s kim razgovarati jer
preostala populacija jedva preživljava iz dana u dan, u mrklom mraku i zimi koja je nastupila. Nitko, naravno, više i ne razmišlja o
Marsu, niti se sjeća da na njemu postoji nekakva misija i živi ljudi. Njih dvoje nastavljaju živjeti u potpunoj izolaciji, kako zna
biti i ovdje na Zemlji, pogotovo kad ljudi ostare i odu u mirovinu. Nakon nekoliko godina žena umire, a on ostaje sam - jedini čovjek
na Marsu za kojeg nitko ni ne zna. Tako, uostalom, zna biti i ovdje na Zemlji. Moglo bi se ovdje raspravljati o svačemu, no mene je
zanimao taj krajnji apsurd jednog čovjeka bez ikakvih veza s drugim ljudima. Temeljno je pitanje bi li se u toj situaciji i kako uopće
moglo živjeti, a manje je važno pitanje koje se tiče ove epizode podcasta, a to je kakvog bi smisla imalo stvaranje u takvom kontekstu.
Ekstrem potpune osamljenosti poništava autorstvo, čini ga potpuno nemogućim i krajnje apsurdnim. Ernest Becker piše:
Zašto autor uopće ima potrebu stvarati i govoriti? Becker bi vjerojatno rekao da je riječ o urođenom narcizmu koji je temeljna
karakteristika svake osobnosti, a taj narcizam zahtijeva isticanje i herojstvo, stvaranje smisla i vlastitog mita. Može biti da u
tome nešto ima, i ja se svaki put kad nešto kažem i zapišem upitam što me je tjeralo da to govorim i pišem pa preispitujem valjanost
svojih razloga za to. Nešto mi je lakše u vezi s tim otkako sam se teško razbolio. Neke su bolesti smrtonosne, kao moja, ali valjda
baš zato otvore čovjeku oči za neke stvari za koje je ranije bio slijep. One osvijeste u čovjeku činjenicu da vremena za preispitivanje
i nema previše, a podsjete ga i da ne bude preoštar prema sebi pogotovo kad je društvo puno uspješnih psihopata i zločinaca te ljudi
koji pate, a o tome skoro nitko i ne govori. Biti oštar prvenstveno prema sebi, možda je u takvoj situaciji i neka vrsta kukavičluka.
Ne znam.
Ispalo je, na kraju, da se ova epizoda bavila nezgodnom temom i pitanjima na koja godinama nemam pravih odgovora, a nisam je bio tako
zamislio na početku. Htio sam valjda ponešto reći o planovima za iduće epizode podcasta, možda i za njegovu treću sezonu koja počinje
27. studenog, a koje će, barem kako se sad čini, ipak biti.
Govorio sam dosad i o donekle aktualnim temama, iako ne zato što su aktualne, nego zato što su me podsjetile na nešto što znam ili što
me zanima ili naprosto dobro nasmijale ili razljutile pa sam si dao oduška. Reći da je nešto aktualno i nije neka pohvala, to znači tek
da vjerojatno ima veću publiku. Pisci koji pišu danas i o današnjici teško mogu prepoznati što je od svega toga što uočavaju efemerno, a
što je dio ljudske naravi, i to onog njenog najgoreg dijela, sklonog masovnom i cikličkom pojačavanju u gadnom i krvavom pulsiranju
povijesti. Pisac nikako ni ne može sa sigurnošću znati takve stvari u slučajevima kad su periodi pulsiranja usporedivi s duljinom
ljudskog života. Zato treba čitati starije, pokojne pisce, a ja sam se redovito osvrtao na njih umjesto na one žive. Dovoljno je,
uostalom, podcasta koji se bave najnovijom i najmudrijom literaturom od koje izdavači dobro zarađuju.
I kad nisu imali pojma da pišu o nama, mi znamo da su odavno pokojni pisci pisali o nama, jer se u svemu tome prepoznajemo i ogledamo,
premda pisac nikad nije u vidu imao nas kao čitatelje i nije imao pojma u kojim će ga se kontekstima čitati. Pisac iz prošlosti govori
više o nama nego naš suvremenik. Onaj iz sadašnjosti govori naizgled aktualno i s mnogo detalja, ali ne zna što je od toga univerzalno,
a što je specifično. Pisac iz prošlosti o tome "zna" mnogo više, ne zato što je pametniji, nego zato što ima čitatelja iz sadašnjosti.
Mi smo djeca njihovog vremena.
Možda je posebno neaktualan bio ciklus od šest epizoda uvoda u haiku. Iduća će epizoda najvjerojatnije biti tek malo aktualniji osvrt
na haiku, na suvremenije trendove u haiku poeziji, na haiku poeziju u drugim kulturama i jezicima pa i na politiku koja se veže uz haiku.
Nadam se da će ono četvoro s početka epizode, koji su glasali za temu haikua biti zadovoljni. Ostat ću zato još neko vrijeme „dužan“
priču o Shikiju.
Zapisao sam puno teksta koji je nastao u bolnicama, koji se tiče hrvatskog zdravstva, odnosa liječnika i pacijenata, te bolesti i smrti
općenito. Samo je manji dio toga objavljen, a namjeravam objaviti i preostali dio zapisa u nekoliko epizoda podcasta. Ti su zapisi
možda intimni, a možda i nisu, jer će se skoro svatko naći u situaciji u kojoj sam se ja našao, kad ga svrstaju u kategoriju teško
bolesnih i više ili manje otpisanih, onih koji će u skorije vrijeme napustiti bivanje. Drago mi je da postoji ono troje kojima se
upravo ta tematika podcasta najviše dopala, iako bih ja te epizode svakako snimio i u slučaju da se baš nikome ne dopadaju. To su
tmurne i teške teme, ali na neki način možda i najvažnije od svih tema, jer upravo činjenica neizbježne smrti i bolesti bitno određuje
ono što jesmo.
Što se tiče tematike korupcije znanosti, već nekoliko mjeseci pripremam knjigu koja je nekakav dnevnik pandemije koronavirusa, a
namjeravam snimiti i dvije epizode podcasta sa zabilješkama iz tog neslavnog razdoblja domaće i svjetske znanosti.
U vezi s tematikom obrazovanja namjeravam snimiti cijelu epizodu o utjecaju Katoličke crkve na obrazovanje u Hrvatskoj. Ako sve bude
išlo po planu, za božićne praznike trebala bi biti gotova i misa na odlomke iz knjige „Suština kršćanstva“ Ludwiga Feuerbacha. A tko
zna što još može iskrsnuti u međuvremenu.
Ostajte svi zdravo i čujemo se.
. | ↓ MP3 --- TRNS --- RSS --- |